Stadens puls, Bangårdsbroen, Kristianstad, Sverige

Stadens puls, Bangårdsbroen, Kristianstad, Sverige.

7 skulpturelle elementer med integreret LEDlys på Bangårdsbroen fra Innerstad bydel til Näsby bydelen.

1,5 års arbejde og Stadens puls er endelig indviet i Kristianstads kommun
TAK til den lokale MedborgerJury som valgte skitsen: Manar, Mekki, Alma mfl.
Skitsekonkurrrence vundet i sommeren 2023.

TAK til virksomhederne; 3D STRUCTURAL DESIGN og HSM Industri A/S og iGuzzini og Bravida.
og alle specialister uden dem intet kunstværk: Knud Hjortflod Nielsen Peter Wester Christensen Nick Palk Anne Hjortflod Nielsen Frank Thomsen @Helene Jensen. Montørerne Keld, Henning, Jesper og mange flere engagerede mennesker. Poe Eriksson, Bravida, Kristianstad.
Kuratering: Filippa Forsberg
Näsby Stadsutvikling: Annika Olsson Keld
Bygherre Kristianstads Kommune: Johan Isberg
Manar og Mekki fra MedborgerJury Näsby klipper snoren og indvier kunstværket, som de selv valgte i skitsekonkurrencen.

Kristianstads Vattenrike Hammarsjön og Araslövsjön. I baggrunden Kristianstads Fæstnings Voldgrave.

 

På Bangårdsbron i begynnande snöfall invigdes under fredagseftermiddagen konstverket ”Stadens puls”,
Kristianstads Kommun, Indvielse 22/11 efter 1,5 års arbejde.

 

 

 


 

Idébeskrivelse.

Som den lilla taggiga kronan på den vita näckros minns förloppet av fästningens enorma vallar
Som de runda kronbladen på den gula näckrosen påminner om husens böjda arkitektur
Som solens strålar strömmar in i näckrosens unga blad, ner genom stjälkarna och syresä=er sjöbädden, som syret pulserar kommer ljuset inifrån skulpturen
Som blodet pulserar i ådrorna och påminner om livet i staden
Kroppens lek med skala, rörelse, ljus och färg.

 

DET EXISTERANDE

Den r.da g.ng- och cykelbron 145 g.r i sicksack mellan stadsdelen N.sby i norr och

Kris=anstad centrum i s.der. En huvudart.r full av vardagsliv; fotg.ngare och cyklister och

djur p. bron binder samman arbetsliv och familjeliv, f.rbinder moderna, utvecklande

stadsdelar med den historiska stadsk.rnan med Chris=an den 4:s vallgrav och stadens

karakt.ris=ska hus med valv.

Bron som en puls som binder samman stadsdelarna syns .ven i omgivningarna. T.gresen.rer

och bilister ser bron p. avst.nd och i en annan skala .n fotg.ngare: Hur bron binder samman

stadsdelarna, som de Unesco-erk.nda v.tmarkerna VaNenrike, Helge . och sj.arna drar en

koppling mellan m.nniska och natur.

VISION: STADENS PULS

I min research =ll uppdraget har jag vandrat i N.sby och innerstaden och letat eQer

stadsdelarnas s.rdrag och sam=digt letat eQer; Vad kan vara gemensamt?

Jag har pratat med medborgare som g.N och cyklat p. bron och jag upplevde brons stora

poten=al aN vara eN gemensamt landm.rke som kan h.ja sig inbjudande och lekfullt .ver

staden och skapa en iden=tet f.r b.de medborgare och bes.kare. Med arbets=teln “Stadens

Puls” .r det min vision aN anv.nda cirkula=on och puls som en bild som kan koppla ihop,

skapa iden=tet och bilda en ram f.r s.ker trafik och .verraskande upplevelser.

KONSTN.RLIG METOD / KONSTN.RLIGT GREP

Det konstn.rliga f.rh.llningss.Net i “Stadens puls” best.r i aN f.renkla och kombinera mo=v

fr.n omr.dets s.rdrag och bryta deras naturliga skala, s. aN det i mjuka, organiska former,

f.rger och ljus uppst.r en visuell koppling mellan s. olika mo=v som n.ckrosen, den

str.mmande vaNen och husens arkitektoniska valv.

R.relse/fl.de, puls och lek .r de f.renande teman. Ljus, f.rg och skala anv.nds som rymdoch

trygghetsskapande element och placeringen av de lysande, skulpturala formerna p.

kanten av bron skapar en tydlig iden=tet som kan upplevas b.de p. n.ra h.ll och p. l.ngt

h.ll.

Skulpturernas 7 mo=v .r skapade med lokal inspira=on fr.n

– N.ckrosens stj.lkar och r.rsystem, som p.minner om str.mmande vaNen

– N.ckrosens runda kronblad, som p.minner om arkitekturens b.gar

– Vallgravens b.jda .sar, som p.minner om en puls

– F.stningens taggiga bana, som p.minner om hustak

– VaNenrike och sj.arnas form p. kartan, som p.minner om celler och organ i m.nniskors

och djurs kropp och hj.rna

– Helge . kr.kta form, som p.minner om stads arkitekturens b.gar

I kroppens och fantasins lek med formerna, i r.relsen under, l.ngs och runt de s=liserade

formerna, finns utrymme f.r mo=ven aN m.ta den enskilde bes.karens egna associa=oner:

En person kanske ser den gula slingrande skulpturala linjen som en sytr.d, medan en annan

.r p. rullskridskor se en slinga. Kommer den karri.rsinnade personen aN uppt.cka

ak=emarknadsr.relserna i vallgravs b.garna?

Det .r meningen aN de visuella kopplingarna v.cker minnen och associa=oner, som

f.rmodligen h.rstammar fr.n det lokalt s.rpr.glade, men som .r .ppna f.r aN bilda nya

kopplingar. En skolklass bes.ker “Stadens puls” och h.r sin historiel.rare ber.Na och peka

genom Vallgravens skulpturala form i riktning mot sj.lva vallgraven, och vistelsen p. bron ger

upphov =ll eN samtal om f.stningens betydelse d. och nu: Vad betyder v.r lokala historia f.r

oss?

Med m.ng.rig erfarenhet fr.n deltagarbaserade verk, utsmyckningar och dialoger med

konstpublik, vanliga medborgare och professionella vet jag aN leken och kopplingen mellan

igenk.nnbara och nya inslag hos de dagliga anv.ndarna och bes.karna har en st.rkande

effekt p. t.nkandet och agerande person. I upplevelsen av kroppen, skalan och r.relsen i

konstupplevelsen v.cks en dynamisk upplevelse och en upplevelse g.rs av det vi har

gemensamt.

MOTIV

Solljus .r livets grund, det som g.r v.ra liv m.jliga och f.rbinder oss .ver =d och art. Ljus

best.r av ljusv.gor. Som en puls r.r sig solens ljus mot oss och i den gr.na v.xtens l.v blir

ljuset =ll n.ring och =llv.xt. I n.ckrosens unga gr.na blad skapar solens v.rme =llr.ckligt

med tryck f.r aN pulsera syre ner genom stj.lkarna =ll stj.lkarna vid basen. “Stadens puls”

anv.nder viN, indirekt LED-ljus som en representant f.r solens ljus.

.ven om vi uppfaNar solens ljus som viN vet vi fr.n regnb.gen aN solljuset inneh.ller alla

f.rger, och skulpturernas m.lade ytor h.mtar inspira=on fr.n n.romr.dets f.rger och

representerar det brutna vita ljuset. P. kv.llen st.rks kopplingen =ll ljuset n.r LED-ljuset

kommer inifr.n skulpturernas former, kanske p.minner om det pulserande livet i den

omgivande naturen.

BL.GR.N som v.tmarkerna

GUL, som n.ckrosens gula

GR.N som n.ckrosens stj.lkar och blad

TEGELR.TT som m.nga hustak i N.sby, och den stora Alrahma-mosk.n

Skulpturernas ljus och f.rger och skala skapar rumsliga upplevelser som f.r.ndras under

dagen i dialog med himlens ljus, fr.n det mjuka morgonljuset =ll soliga dagars ljusa f.rger

mot den bl. himlen, skulpturernas d.mpade n.rvaro i dimma och mot kv.llens mer urbana

uNryck.

Allt ljus anv.nds poe=skt f.r aN st.dja ber.Nelsen om skulpturerna, och framf.rs som eN

mjukt, indirekt ljus som lyser inifr.n skulpturernas former, och deNa “inre ljus” i en

skr.ddarsydd gestaltning skapar trygga utrymmen f.r r.relse; Ljuset och f.rgerna och den

.ppna strukturen och d.rmed m.jligheten aN se igenom skulpturerna verkar ocks. skapa

trygghet.

MATERIAL

Den konstn.rliga gestaltningen .r gjord av m.lade st.lprofiler och med integrerat viN LEDljus.

St.lprofilerna har storleken p. befintliga bro balkar och gestaltningen “v.xer” i

f.rl.ngning av den befintliga konstruk=onen.

SKOLPROGRAM

Genom skyltning p. bron kommuniceras de sju mo=ven tydligt och visuellt med namn och

en kort ber.Nelse om referenser och kopplingar =ll varje element i “Stadens puls”.

Det blir m.jligt aN ta en skolklass =ll en konstverkstad p. bron. Eleverna kan =ll exempel rita

skulpturerna eller forma skulpturerna i metalltr.d, se vilka nya former som v.xer fram och

skapa eN samtal om “Stadens puls” och =ll exempel =llsammans unders.ka fr.gor som: Vad

k.nner du igen eller t.nker p. n.r du ser olika inslag i “Stadens Puls”? Vad pulserar under

ytan? Vad .r du upptagen med i diN dagliga liv?

Jag vill g.rna f.ra en dialog med Kris=anstad Kunsthal / Regionmuseet om utvecklingen av

skolprogrammaterialet, om ni .nskar samarbeta kring deNa.

Karoline H Larsen, august, 2023.